עוד על מודל ה- DIR
מודל ה-DIR שפיתחו ד"ר סטנלי גרינשפאן וגב' סרינה ווידר מבוסס על סולם התפתחותי-רגשי המסמן את הדרך ההתפתחותית של הילד ואת המטרות אליהן אנו שואפים להגיע בטיפול DIR .
הנחות היסוד של מודל ה- DIR
בבסיס ההתפתחות היכולת לאינטגרציה סנסורית אפקטיבית (אינטגרציה בין העולם החושי-מוטורי לעולם הרגשי).
מטרת הטיפול במודל:
הקמת תשתית להתפתחות בריאה , תוך מעבר וטיפוס בסולם התפתחותי-רגשי המבוסס על התפתחות תקינה.
במקום לעבוד רק על התנהגות ותסמינים שטחיים בגישה זו, לומדים הילדים לרכוש יכולות קריטיות שהוחמצו לאורך דרכם ההתפתחותית:
יכולות כגון היכולת להתייחס לאחרים בחום והנאה ולהנות מאינטראקציה, היכולת לתקשר באופן משמעותי ומכוון עם הסביבה האנושית, היכולת ללמוד ולפתור בעיות, היכולת להנות ממשחק עם אחרים , היכולת לחשוב באופן סימבולי, יצירתי ולוגי גם יחד - כל אלה ועוד.
אסטרטגיית הטיפול הבסיסית במודל – FLOOR TIME (קישור ל-ICDL)
הטיפול במודל מבוסס על טכניקת ה- FLOOR TIME. המהות של FLOOR TIME הוא התחברות, כיבוד והתאמה אל הילד על מנת לסייע לו לשתף ולעבד - באמצעות תחושות, ג'סטות, מילים ומשחק - את מה שמתרחש במוחו.
ב- FLOOR TIME, שמים דגש על התאמה לפרופיל הרגשי-תחושתי של הילד תוך התכוונות למוטיבציה ולרעיונות שלו , דרך הנאה משותפת, נתינת משמעות לבחירות הילד ופיתוח הדדיות , מעגלי תקשורת, רצף ורעיונות מורכבים ועד רעיונות רגשיים וסימבוליים וחשיבה לוגית ואבסטרקטית.
הנחות היסוד של מודל ה- DIR
בבסיס ההתפתחות היכולת לאינטגרציה סנסורית אפקטיבית (אינטגרציה בין העולם החושי-מוטורי לעולם הרגשי).
- חוויות של אינטראקציה יכולות להביא לשינוי של המבנה הפיזי של המוח. הלמידה היעילה ביותר מתרחשת בהקשר רגשי ואינטראקטיבי, דרך החוויה.
- התפתחות תקינה מחייבת מעבר הדרגתי בין השלבים וביסוס כל אחד מהם.
- לכל ילד פרופיל התפתחותי אישי המאפיין אותו.
- קשיים בוויסות חושי עלולים לגרום לקשיים בכל אחד משלבי ההתפתחות בסולם ההתפתחותי-רגשי.
מטרת הטיפול במודל:
הקמת תשתית להתפתחות בריאה , תוך מעבר וטיפוס בסולם התפתחותי-רגשי המבוסס על התפתחות תקינה.
במקום לעבוד רק על התנהגות ותסמינים שטחיים בגישה זו, לומדים הילדים לרכוש יכולות קריטיות שהוחמצו לאורך דרכם ההתפתחותית:
יכולות כגון היכולת להתייחס לאחרים בחום והנאה ולהנות מאינטראקציה, היכולת לתקשר באופן משמעותי ומכוון עם הסביבה האנושית, היכולת ללמוד ולפתור בעיות, היכולת להנות ממשחק עם אחרים , היכולת לחשוב באופן סימבולי, יצירתי ולוגי גם יחד - כל אלה ועוד.
אסטרטגיית הטיפול הבסיסית במודל – FLOOR TIME (קישור ל-ICDL)
הטיפול במודל מבוסס על טכניקת ה- FLOOR TIME. המהות של FLOOR TIME הוא התחברות, כיבוד והתאמה אל הילד על מנת לסייע לו לשתף ולעבד - באמצעות תחושות, ג'סטות, מילים ומשחק - את מה שמתרחש במוחו.
ב- FLOOR TIME, שמים דגש על התאמה לפרופיל הרגשי-תחושתי של הילד תוך התכוונות למוטיבציה ולרעיונות שלו , דרך הנאה משותפת, נתינת משמעות לבחירות הילד ופיתוח הדדיות , מעגלי תקשורת, רצף ורעיונות מורכבים ועד רעיונות רגשיים וסימבוליים וחשיבה לוגית ואבסטרקטית.