מכון אפיק
  • דף הבית
  • אודותינו
  • הצוות שלנו
    • מרפאות בעיסוק >
      • חנה טל
      • חגית שחרור
      • חן כרמי-לדיז'ינסקי
      • דקלה אלגריסי
      • דקלה בר-און סיטון
      • תמר הבר רייכמן
      • אילה ויינשטיין
    • קלינאיות תקשורת >
      • מיכל ברמן
      • רעות טלר
      • תמי מרקס
      • גילי וינברגר פרל
      • טלי פינקלשטיין
      • גילת ישראלי
      • אלעד בני
    • פסיכולוגיה ופסיכותרפיה >
      • יעל פאיוק-פסיכולוגית התפתחותית ורפואית מ•
      • אורלי עופר אלצין
      • תרצה גבאי
      • רוני קרטר
    • פיזיותרפיה נוירו-התפתחותית >
      • איילת וישניצר-פלג
  • תחומי טיפול
    • קלינאית תקשורת
    • טיפול רגשי
    • ריפוי בעיסוק
    • פסיכולוגיה התפתחותית
    • פיזיותרפיה נוירו-התפתחותית
  • קבוצות ועוד DIR
    • DIR
    • טיפולים קבוצתיים
    • מאמרים >
      • FLORE TIME
      • עוד על DIR
      • החיים בקבוצה במסגרת החינוכית
      • התערבות רגשית-חברתית בגן
      • DCD
    • Case Management
  • צור קשר
  • הורים וילדים כותבים ויוצרים
    • הסיפור שלנו
    • גלריית תמונות
  • קישורים

התערבות חברתית-רגשית בגן


לכל אחד מאיתנו יש משאלה: להיות אהוב ורצוי בתוך הקבוצה אליה הוא שייך.

הילדים בישראל מבלים במסגרת קבוצתית בגן לפחות 6 שעות ביום, ולעיתים קרובות אף יותר. מסגרת זו חושפת אותם למצב קבוצתי אינטנסיבי שמזמן התנסויות חברתיות מגוונות עם בני הגיל כמו: גילוי אמפתיה ורגישות לאחר, משחק משותף, ניהול משא ומתן וקונפליקטים.

המצב הקבוצתי עשוי להוות מקור לצמיחה וגדילה, אך עלול גם להוות מקור לתסכול, כעס ותוקפנות.

קיימת שונות טבעית בין ילדים: יש כאלה שמיומנויות חברתיות כמו: סימון ברור של כוונות אישיות, הצתת קשר, קריאת קוד חברתי, פענוח כוונות ורגשות של האחר, הצטרפות למשחק, ניהול משא ומתן, וויסות עצמי מול מצבי דחייה ואכזבה, הן טבעיות עבורם, ואולם יש רבים אחרים שזקוקים לתמיכה בעת הרכישה של מיומנויות אלה. למשל, ישנם ילדים ביישנים ומופנמים שחשים רצון פנימי להצטרף לאחר/ים ולא מסוגלים לעשות זאת לבד, או שמפגינים רצון זה באופן לא יעיל, שלא מאפשר לחברים לקרוא את כוונתם ולהזמינם. ילדים אלה ישחקו לעיתים קרובות עם חבר אחד או לבד, ויהנו מאיש צוות שיעזור להם להצטרף. ילדים אחרים ישתמשו בגילויי תוקפנות במצבים שלא ברורים להם מבחינה חברתית, או שמסכנים את מעמדם, דבר שמוביל להתערבויות כוחניות של אנשי הצוות מולם. ילדים אלה זקוקים להדרכה של איש צוות חינוכי באותו הרגע שבו הדברים קורים כי אז יש "רגע חם" ללמידה של הילד הספציפי שהשתמש בתוקפנות, ושל ילדי הגן כולו שמשמשים 'קהל' לכל אינטראקציה שמתקיימת בגן.

 
התוכנית הפרטנית להתערבות חברתית-רגשית בגן :

תוכנית זו מתמקדת בילד הספציפי. התוכנית נבנית תוך היכרות עם הילד והוריו, תצפיות על תפקודו בגן ובחירת אסטרטגיות חברתיות שמתאימות עבורו. מטרתה לקדם את התפקוד החברתי של הילד: לסייע לו ברכישה של מיומנויות חברתיות (הצתת קשר, הצטרפות למשחק, התמדה במשחק, פיתוח יוזמה אישית, ניהול מו"מ, חיזוק של יכולות וויסות עצמי מול מצבים חברתיים 'שבירים') שיהיו זמינות עבורו במפגש עם ילדים בגן ומחוצה לו, ויאפשרו לו לחוש מובן, רצוי, משתתף ושמח. העבודה בתוך הגן מאפשרת לעבוד עם הילד ב'זמן אמת' (ועם קבוצת הילדים אליה הוא שייך) ובשיתוף עם אנשי הצוות החינוכי וההורים. 

את תוכניות ההתערבות הללו מובילה איילת וישניצר-פלג, M.A בייעוץ לגיל הרך- "תוכנית שוורץ", האוניברסיטה העברית. איילת עובדת בתוך הגן במטרה לספק לילד סביבה שתאפשר לו 'להתאמן' על המיומנויות החברתיות שלו ב'זמן אמת' ובמשך כל השבוע. איילת מגיעה לגן (בתחילת תוכנית- אחת לשבוע), מיישמת אסטרטגיות התערבות בפועל ומדריכה את הגננת והצוות החינוכי להמשך עבודה במהלך אותו שבוע. איילת נמצאת בקשר רציף עם גורמים טיפוליים אחרים (פסיכולוגית, מרפאה בעיסוק, קלינאית תקשורת) שמטפלים בילד ובמשפחתו.





Powered by Create your own unique website with customizable templates.