קבוצות טיפוליות באפיק
במכון אפיק מתקיימות קבוצות טיפוליות מגוונות ושונות זו מזו בכמה מאפיינים:
* הנחיה - קיימים צירופים שונים של 2 מנחות בכל קבוצה. המנחות יכולות להיות מאותו מקצוע או ממקצועות שונים בהתאם לסוג הקבוצה ומטרותיה. לדוגמא: מרפאה בעיסוק ופסיכולוגית התפתחותית, קלינאית תקשורת ומרפאות בעיסוק וכו'.
* גיל הילדים ומספרם. בד"כ מדובר בארבעה עד שישה משתתפים בקבוצה.
* מטרות הקבוצה - קבוצות בעלות דגש ריגשי-חברתי-התנהגותי, קבוצות מיומנויות חברתיות, קבוצות תקשורת, קבוצות מוכנות ל-א', קבוצות שפה והיגוי, קבוצות כתיבה, קבוצות התארגנות ומוטוריקה ועוד.
* הקבוצות מורכבות מילדים שהיו בטיפול פרטני קצר או ארוך והמשיכו בטיפול קבוצתי כחלק מהתהליך הטיפולי ההתפתחותי שעובר הילד.
בדרך כלל אחת המנחות/מטפלות בקבוצה מכירה היטב את המטופל, את ההיסטוריה שלו ושל משפחתו, את צרכיו ואת דרכי הלמידה וההתמודדות שלו.
ילדים שלא טופלו באפיק ופנו לטיפול קבוצתי עוברים תהליך הכרות ובירור הצרכים לפני שילובם בקבוצה מתאימה.
הקבוצה מהווה שלב מעבר בין הטיפול הפרטני ובין דרישות הסביבה עימה מתמודד הילד ביום-יום. הקבוצה מציבה לילד אתגרים שונים מאלו של טיפול פרטני, ומזמנת שינויים בסביבה החושית, הרגשית, במידת התיווך, בדרישות הקשב ועוד.
הקבוצה מאפשרת טיפול ואימון של חלקים חברתיים ורגשיים שלא באים לידי ביטוי בטיפול הפרטני: כישורים חברתיים, התמודדות עם כישלון/הצלחה, סף תסכול ודחיית סיפוקים ועוד.
לקבוצה יש כוח משלה - היא עשויה להעלות מוטיבציה, מאפשרת מקור השוואה לבני אותו גיל בעלי קשיים/התמודדויות שונות ודומות והשוואה לדרכי ההתמודדות שלהם.
* הנחיה - קיימים צירופים שונים של 2 מנחות בכל קבוצה. המנחות יכולות להיות מאותו מקצוע או ממקצועות שונים בהתאם לסוג הקבוצה ומטרותיה. לדוגמא: מרפאה בעיסוק ופסיכולוגית התפתחותית, קלינאית תקשורת ומרפאות בעיסוק וכו'.
* גיל הילדים ומספרם. בד"כ מדובר בארבעה עד שישה משתתפים בקבוצה.
* מטרות הקבוצה - קבוצות בעלות דגש ריגשי-חברתי-התנהגותי, קבוצות מיומנויות חברתיות, קבוצות תקשורת, קבוצות מוכנות ל-א', קבוצות שפה והיגוי, קבוצות כתיבה, קבוצות התארגנות ומוטוריקה ועוד.
* הקבוצות מורכבות מילדים שהיו בטיפול פרטני קצר או ארוך והמשיכו בטיפול קבוצתי כחלק מהתהליך הטיפולי ההתפתחותי שעובר הילד.
בדרך כלל אחת המנחות/מטפלות בקבוצה מכירה היטב את המטופל, את ההיסטוריה שלו ושל משפחתו, את צרכיו ואת דרכי הלמידה וההתמודדות שלו.
ילדים שלא טופלו באפיק ופנו לטיפול קבוצתי עוברים תהליך הכרות ובירור הצרכים לפני שילובם בקבוצה מתאימה.
הקבוצה מהווה שלב מעבר בין הטיפול הפרטני ובין דרישות הסביבה עימה מתמודד הילד ביום-יום. הקבוצה מציבה לילד אתגרים שונים מאלו של טיפול פרטני, ומזמנת שינויים בסביבה החושית, הרגשית, במידת התיווך, בדרישות הקשב ועוד.
הקבוצה מאפשרת טיפול ואימון של חלקים חברתיים ורגשיים שלא באים לידי ביטוי בטיפול הפרטני: כישורים חברתיים, התמודדות עם כישלון/הצלחה, סף תסכול ודחיית סיפוקים ועוד.
לקבוצה יש כוח משלה - היא עשויה להעלות מוטיבציה, מאפשרת מקור השוואה לבני אותו גיל בעלי קשיים/התמודדויות שונות ודומות והשוואה לדרכי ההתמודדות שלהם.