מכון אפיק
  • דף הבית
  • אודותינו
  • הצוות שלנו
    • מרפאות בעיסוק >
      • חנה טל
      • חגית שחרור
      • חן כרמי-לדיז'ינסקי
      • דקלה בר-און סיטון
      • נטע קפלן עשור
      • אפרת פרי
      • טלי לייפנברג
    • קלינאיות תקשורת >
      • מיכל ברמן
      • גילי וינברגר פרל
      • אלעד בני
      • לירז וינקלר
      • שי גליקמן
    • פסיכולוגיה ופסיכותרפיה >
      • רוני קרטר
      • ליאור בלום
      • אבי חכמיגרי - עו"ס
    • פיזיותרפיה נוירו-התפתחותית >
      • איילת וישניצר-פלג
  • תחומי טיפול
    • קלינאית תקשורת
    • ריפוי בעיסוק
    • פסיכולוגיה התפתחותית
    • פיזיותרפיה נוירו-התפתחותית
    • DIR
    • טיפולים קבוצתיים
    • Case Management
  • צור קשר
  • מאמרים
    • FLORE TIME
    • עוד על DIR
    • החיים בקבוצה במסגרת החינוכית
    • התערבות רגשית-חברתית בגן
    • DCD
  • הורים וילדים כותבים ויוצרים
    • הסיפור שלנו
    • גלריית תמונות
  • קישורים

  Developmental Individual Relationship - DIR

במכון "אפיק" עובדים מספר אנשי צוות המטפלים בגישת ה-DIR לילדים עם צרכים מיוחדים.כל אנשי הצוות הללו נמצאים בשלבים שונים בתהליך ההכשרה הרשמי של ה-DIR בארץ, ומודרכים על ידי חן כרמי-לדיזינסקי המרכזת תחום זה במכון אפיק.

מודל ה –  DIR  הנו מודל מקיף, אינדיבידואלי ועמוק, לאבחון וטיפול, המבוסס על אבני הייסוד של התפתחות תקינה. המודל  נהגה ופותח ע"י ד"ר סטנלי גרינשפן, פסיכיאטר ילדים וסרינה ווידר, פסיכולוגית קלינית.

המודל מיושם כבר יותר משלושה עשורים בארה"ב ויותר מעשור בארץ, ע"י מטפלים שעברו ועוברים הכשרה ייחודית.

בבסיס הגישה מונח הרעיון הטוען, כי יחסים עם אנשים הנם קריטיים  להתפתחות תקינה של הילד וכי המוח והנפש אינם מתפתחים כהלכה ללא חוויה של יחסי אנוש. המודל מדגיש את חשיבות ה"אפקט" , הביטוי הרגשי, כדבר מרכזי וקריטי בהתפתחות האנושית. רגשות, רצונות ומוטיבציות פנימיות הם המניעים את האדם לפעול (ע. ויג, "קישורים", 2007).

המודל בנוי על  שלושה צירים, המשפיעים ומושפעים זה מזה – ה - D ,  ה - I  וה - R :
D =  Development    
9 שלבים התפתחותיים-רגשיים:

  1. ויסות ועניין בעולם - לידה עד גיל 3 חודשים
  2. שלב 2 – התקשרות, יצירת יחסים ו- Attachment - 2-7  חדשים
  3. שלב 3 – תקשורת דו- כיוונית רגשית מכוונת – 3-10  חדשים
  4. שלב 4 -  ארגון התנהגות, פתרון בעיות, והפנמה של תחושת עצמי מורכבת 
    9 עד 18 חודשים.
  5. שלב 5 – יצירת סימבולים ורעיונות – 18-48 חודשים
  6. השלב ה- 6 חשיבה רגשית, בניית גשרים בין רעיונות 30-48 חדשים
  7. שלב 7 -  חשיבה השוואתית, רב-נסיבתית   4 עד 6 שנים
  8. שלב 8  -  חשיבה רגשית מובחנת – גווני אפור  - 6 עד 10 שנים
  9. שלב 9  -  התחלת חשיבה רפלקטיבית, תחושת יציבה, והתפתחות סטנדרטים עצמי פנימיים   – 9 עד 12 שנים
 
  I = Individual 
לכל ילד דפוסים נוירוביולוגיים מולדים  המאפיינים אותו.   על המטפלים וההורים להכיר אותם ולהבין מהם הכוחות של הילד ומה הקשיים, ז"א - מה רמת העוררות שלו,  כיצד פועלות מערכות החוש שלו (באילו מערכות חוש קיימת רגישות יתר ובאילו תת-רגישות), מה היכולות של הילד לעבד מידע אודיטורי-מרחבי ומידע וויזואלי-מרחבי, מה  היכולת של הילד לפתח ולשמור על רצף ועוד.

R = Relationship   
מהם דפוסי ההתקשרות של הילד עם סביבתו המצומצמת והרחבה יותר, ומהו ההקשר המשפחתי, החברתי והתרבותי בו חיים הילד ומשפחתו. 


Powered by Create your own unique website with customizable templates.