תינוק נולד. עם התינוק, נולד גם הורה...בין אם הוא הבכור שלכם או שכבר חוויתם את החוויה הזו בעבר, זה תמיד מלווה בהתרגשות רבה, פרצי רגשות והורמונים, ציפיות וחלומות, מציאות מעייפת וחששות.
לעיתים החששות גוברים.
אולי משהו לא מסתדר, אולי עולה דאגה, אולי קשה לשים את האצבע מה בדיוק לא כשורה. בוודאי שמעתם, כי לכל תינוק קצב התפתחות שונה, ולרוב החששות נעלמים עם הזמן. אך אם החשש לא חולף, זה המקום להתייעץ עם איש מקצוע. שהרי הורים לא נולדים עם "סט כלים" , וזה בסדר לא לדעת הכל.
בגילאי 0-3 נתמקד בתחומים הבאים:
מסע ההתפתחות של התינוק מתחיל עוד ברחם אימו.
עם היציאה לאוויר העולם, מתחילים יחסי גומלין בין התינוק לסביבה. המשימה ההתפתחותית הראשונה של התינוק היא להסתגל לעולם החדש אליו הגיע. עליו להתחיל להסתגל לרעשים, למראות ולריחות, להיותו מוחזק, מנודנד, מונף אל-על. עליו להכיר ולהתמודד עם תחושות פנימיות כמו רעב, עייפות, כאב, אי נוחות ומצוקה, כמו גם עם תחושות נעימות של קירבה, חמימות, הזנה והתרגשות. בשלב זה התינוק חסר אונים, וההורים המטפלים הם אלו שמספקים את צרכיו ועוזרים לו להתמודד עם הסביבה ועם עצמו. בין הרך הנולד, לבין הסביבה האנושית והפיזית המקיפה אותו, מתחילה מערכת יחסים הדדית.
התינוק מתחיל בתהליך למידה והתפתחות ארוך ולא מובן מאליו - זהו ריקוד החיים הייחודי לילוד ולהוריו, זוהי ההתפתחות.
לעיתים אתגרים בהיריון, בלידה או בחודשים הראשונים בחייו של התינוק (כמו מומים גנטיים, מצוקה עוברית, לידה טראומטית, פגות וכו'), גורמים למורכבות בתהליך ההתפתחותי שעוברים התינוק והמשפחה כולה.
-
האם תינוקכם בוכה הרבה, לא רגוע ומתקשה להירגע למרות מאמציכם?
-
האם יש קושי בהאכלה וזמני הארוחות מביאים עמם מתח רב ותסכול?
-
האם תינוקכם מתקשה לסגל לעצמו דפוסי שינה וערות קבועים וניתנים לצפייה?
-
האם יש לכם תחושה שלא נוצר ביניכם חיבור דרך קשר עין, חיוך חברתי, קוליות אופיינית ורגעי משחק מהנים?
-
האם תינוקכם מתקשה להושיט ידיים למשחק? או לפנים שלכם? האם הוא מתקשה לתפוס צעצוע ובהמשך גם לשחרר?
-
האם תינוקכם מתעניין בחפצים ומעדיף עיסוק בהם על פני אינטראקציה עם האנשים שסביבו?
-
האם נראה לכם כי תינוקכם חלש ולא מצליח "להחזיק את עצמו" בזמני האכלה או משחק?
במקרים כאלו, יש חשיבות רבה להתערבות מקצועית מהירה (התערבות מוקדמת) כדי לעזור לתינוק ולמשפחתו למצוא את המסלול ההתפתחותי האופטימלי עבורו. לעיתים ניתן יהיה להסתפק בכמה מפגשי הדרכה ולעיתים יהיה צורך בתהליך ממושך יותר.
התהליך ההתפתחותי הוא תהליך כוללני ומורכב, המאחד מספר תחומים הכרוכים זה בזה :
פסיכולוגית התפתחותית, מרפאה בעיסוק, קלינאית תקשורת
התפתחות
החושים שלנו הם הקשר שלנו עם עצמנו ועם העולם. העובר מתחיל לפתח את מערכות החושים עוד ברחם אימו. דוגמא טובה לכך היא, שכבר עם לידתו הילוד יודע לזהות את קולה של אימו .
מנגנוני הוויסות של התינוק מושפעים מבשלות וממבנה המערכת הנוירולוגית המולדת שלו, וגם מהמפגש של המערכת המולדת הזו עם הסביבה האנושית.
התפתחות מנגנוני הוויסות של התינוק מושתתת על ה"קידוד הכפול" – ויסות רגשי וויסות חושי. זהו למעשה תהליך אחד המבוסס על האינטראקציה בין הרכיב הנוירולוגי-ביולוגי לרכיב הרגשי בהתפתחות.
מנגנוני ויסות שמתפתחים באופן תקין בונים אצל התינוק את היכולת:
-
לארגן את התנהגותו – לדוגמא, להצליח לסגל דפוסי שינה וערות קבועים וצפויים, או להצליח לסנכרן מנגנון יעיל של מציצה-בליעה-נשימה בזמן האכלה (בהנקה או אכילה מבקבוק).
-
לשנות את מצב הקשב והעוררות שלו בהתאם ל"דרישות הסביבה" - להירגע כשצריך להירדם, להיות בעוררות אופטימאלית כשמשחק וכו'.
-
להיות בעוררות מותאמת ולנהל את התגובות שלו גם בעת התמודדות עם מצבים מאתגרים ועם גירויים המגיעים מתוכו או מחוץ לו – להגיב בבכי או באי נוחות כשמשהו לא "נוח" (טמפרטורה, רעב, רעש חזק ועוד) ולהצליח להירגע בזמן סביר כשמקבל מענה מתאים לצרכיו.
בחודשים הראשונים לחיים, התינוק תלוי במידה רבה מאד בטיפול המותאם אותו הוא מקבל מהוריו. התינוק מגיב להורה, ההורה מגיב לתגובת התינוק וכך מתפתח לו "הריקוד הזוגי" בין התינוק להורה. באמצעות חוויות רבות כאלה, של ויסות הדדי, התינוק לומד לפתח בעצמו את היכולת לווסת את עצמו, להישאר קשוב ולהגיב בצורה מותאמת לאירועי היומיום. קיומם של מנגנוני וויסות חושי-רגשי תקינים משפיע בהמשך החיים על היכולת לשאת תסכול, להתמודד עם אתגרים, להיות בקשר עם אחרים ולהיעזר בקשר לצורך ויסות. למעשה זוהי יכולת בסיסית והכרחית על מנת ללמוד, להתפתח ולהצליח באתגרי החיים.
וויסות חושי-רגשי
ההתפתחות המוטורית תנועתית בתינוק מתחילה עוד ברחם וביתר שאת, עם הלידה. בתחילת חייו, הרפלקסים הם השולטים העיקריים בתנועות התינוק, אם כי כבר בימים הראשונים לחיים ניתן לראות גם תנועתיות המבוססת על העדפה (סיבוב ראש לכיוון הקול או הריח של אמא, למשל) או על רתיעה.
ככל שעובר הזמן, מתפתחת יותר ויותר תנועה רצונית ומכוונת. כל תינוק הוא אחר גם בתחום זה – רמת הפעלתנות המוטורית, טונוס השרירים, המהירות בה הוא רוכש מיומנויות חדשות...התפתחות היכולת התנועתית כרוכה גם היא במנגנוני הוויסות החושי-רגשי ובקשר הבין אישי המתהווה עם הדמויות המטפלות.
התפתחות המוטוריקה הגסה חשובה לצורך תפקוד מסתגל. היכולת להחזיק את הגוף במעברים , להתאים את תנוחת הגוף לגופו של המטפל העיקרי, לזחול, להתהפך, להתיישב, ובהמשך ללכת ולקפוץ הן מיומנויות חיוניות לילד בפעילות היומיומית שלו . דרך גופו, התינוק לומד על עצמו, על המרחב, על יחסיות, על קשר, על תהליכי סיבה ותוצאה ועוד. הוא חווה את עצמו "רוצה" - פועל – חש – חושב – מרגיש , הכל מסונכרן יחד לרגע שלם אחד. לאט לאט, דרך המוני חוויות מסונכרנות של תנועה-תחושה-רגש ומשמעות, מתהווה לה תחושת העצמי השלם, ה"אני".
בעלת המקצוע העיקרית המתאימה להערכה בתחום זה היא פיזיותרפיסטית התפתחותית. אנו עובדים בשיתוף פעולה איכותי עם נשות מקצוע מהשורה הראשונה בתחום זה ובמידת הצורך נוכל לסייע לכם להגיע למטפלת המתאימה עבורכם.
תשתית גופנית
בעבר נטו להתייחס לתחום זה רק מהרגע שהילד התחיל לדבר. אולם כיום אנו יודעים שהתקשורת מתחילה להתפתח כבר מהרחם. חוש השמיעה מבשיל כבר בעוברות, ועם היציאה לעולם התינוק עסוק ביצירת תקשורת עם הוריו בכדי לשרוד – באמצעות הקול והמבט (תינוק בן יומו מסוגל למקד את המבט במרחק המותאם למרחק בין חזה האם לעיניה בזמן יניקה כך שנוצר קשר עין).
במקביל התינוק מפתח ומאמן את השרירים האחראים על ההזנה, והם אלו שישרתו אותו גם בפיתוח יכולת הדיבור.
לכן כשאנו מדברים על התפתחות תקשורת שפה ודיבור יש חשיבות גם להתפתחות המוקדמת לפני הופעת המילים הראשונות: לקשר עין, לאכילה, לקשב המשותף, ליצירת מעגליי תקשורת עוד.
אנו מחלקים את תקופה זו לכמה שלבים עיקריים: השלב הקדם מילולי, שלב המילים הראשונות והשלב הדקדוקי המוקדם, בו הילד מתחיל לצרף 2 מילים למבעים פשוטים.
יכולת הלמידה והחשיבה של תינוק מתפתחות בזכות החוויות אותן הוא חווה כבר בחודשי חייו הראשונים וכמובן גם בהמשך . התינוק לומד על עצמו , על העולם ועל יחסי הגומלין בינו לבין העולם דרך משחק קו-קו, דרך הפעלה של רעשן, דרך יכולתו לגרום להוריו להרימו על הידיים כשבוכה או לצחוק אליו כשצוחק. כל אלה הנן דוגמאות לתקשורת ראשונית המהווה את הבסיס להתפתחות. זהו תהליך ארוך, מורכב ובלתי נגמר של התינוק בדרך להיותו אדם חושב, יוצר ופועל בעולם.
תקשורת שפה ודיבור
כיצד נוכל לעזור בשלב מוקדם זה ?
נתחיל מהכרות – נקשיב להורים מספרים על ילדם, החל משלב ההיריון, דרך "סיפור" הלידה ולתוך חייו וחיי המשפחה עד לזמן הפניה. ננסה להבין האם נבנו דפוסים אצל התינוק ומהם, ננסה להבין את האתגרים של ההורים עם תינוקם, נבקש להכיר לעומק את הפרופיל החושי רגשי ומוטורי-תחושתי של התינוק ואת יכולתו להתמודד עם תסכול. נוסיף ונחקור את הזמנים והפעולות הגורמות לתינוק שמחה והנאה באינטראקציה עם הוריו (אלו הם המפתחות שלנו לשינוי!!!) וננסה להבין מה עוזר לו להירגע, מה מאפשר לו לעבור בין מצבי עוררות השונים ועוד.